De toekomst, doe mee!

Korte inhoud:

Hoe denkt jouw klas dat de wereld er zal uitzien in het jaar 2050? Een maatschappij die volledig is overgeschakeld op hernieuwbare energie? Rijden we allemaal in elektrische wagens? Is honger de wereld uit en slagen we er in om 9 miljard mensen op een duurzame wijze te voeden?  …

Er is geen plaats voor doemscenario’s. In de strijd tegen de klimaatverandering is het belangrijk om te werken met positieve toekomstbeelden. Het moet duidelijk zijn dat een toekomst waarin we de klimaatverandering aanpakken een toekomst is waar het voor alle mensen aangenamer leven is.

Als opwarmer kijken we naar de school van de toekomst. De leerlingen werken een rondleiding uit in hun school voor het jaar 2050.

Vervolgens kiest de klas één of meerdere thema’s en werkt voor dat thema een toekomstbeeld voor het jaar 2050 uit. Dat toekomstbeeld giet je met je leerlingen in een krantenartikel, een nieuwsflash op you tube … Als voorbeeld geven we een krantenartikel uit 2050 dat een positief beeld geeft van hoe we in de toekomst wonen.

Doelgroep

3de graad BSO, TSO, KSO en ASO

Vakken

project algemene vakken, aardrijkskunde, godsdienst,

zedenleer, maatschappelijke vorming, economie, ecologie,

cultuur- en gedragswetenschappen …

Methode

uitwerken toekomstbeeld in groep

Duur

1 tot enkele lesuren

Benodigdheden

eventueel computers met internetverbinding 


Extra achtergrondinfo: